اساسنامه قرض الحسنه فامیلی شهدای نریمانی

اساسنامه قرض الحسنه فاميلي شهداي نريماني

موضوع صندوق : پرداخت وام (قرض الحسنه) به اعضاء
تبصره : صندوق میتواند در معاملات انتفاعی ، شرعی با تصویب اعضای هیات مدیره شرکت نماید و سود یا زیان حاصله از معاملات بین سهامداران تقسیم خواهد شد .

ارکان صندوق : عبارتند از اعضاء و هیات مدیره
ارکان صندوق :

– اعضاء : منظور از اعضاء صاحبان پس انداز در صندوق می باشند

– هیات مدیره : هیات مدیره صندوق شامل:
هفت نفر عضو اصلی و دو نفر بعنوان عضو علی البدل که برای مدت دو سال از طرف اعضاء انتخاب خواهند شد .
انتخابات تعیین اعضای هیات مدیره هر دوسال یکبار توسط کمیته اجرائی منتخب از طرف هیئت مدیره برگزار میشود و اعضاء هیئت مدیره جدید با رای گیری از اعضای صندوق و بر اساس بیشترین رای از بین کاندیداهای عضو صندوق انتخاب می شوند.
تبصره ۱: حداقل مدرک تحصیلی جهت ثبت نام هیئت مدیره فوق دیپلم میباشد.
تبصره ۲: انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره بلامانع است.

هیات مدیره :
هیئت مدیره باید در نخستین جلسه خود که حداکثر یک هفته پس از انتخابات تشکیل خواهد شد از بین خود یک نفر را بعنوان رئیس هیات مدیره ، یک نفر بعنوان نایب رئیس هیات مدیره و یک نفر بعنوان مدیرعامل و یک نفر را بعنوان منشی انتخاب نمایند.
تبصره ۱: به منظور تنظیم دفاتر و اسناد مالی صندوق و صدور چک، یکنفر بعنوان حسابدار صندوق و جهت سایر امور اجرائی صندوق یک نفر بعنوان صندوقدار منصوب خواهد شد ضمنا مدیر عامل بر امور اجرائی صندوق مدیریت و نظارت
تبصره ۲: خدمات هیات مدیره و بازرسان افتخاریست و هیچگونه حقوق و دستمزدی از صندوق دریافت نخواهند کرد . مگر اینکه در مجمع عمومی مبلغی به عنوان پاداش در پایان دوره تصویب گردد
تبصره ۳ : جلسات هیات مدیره بطور عادی حداقل هر ماه یکبار در محل صندوق یا محل مورد توافق دیگری با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با نظر اکثریت اعضاء حاضر قابل اجرا خواهد بود ، این مصوبات برای کلیه اعضاء اعم از حاضر یا غایب معتبر میباشد. در صورت ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب رئیس یا مدیرعامل یا دو نفر دیگر از اعضاء هیئت مدیره ، جلسه فوق العاده تشکیل خواهد شد.
تبصره ۴ : دعوت از اعضاء هیئت مدیره حضوری یا تلفنی و یا توسط منشی جلسه و یا به هر نحو مقتضی دیگر بعمل خواهد آمد ، فاصله تاریخ ابلاغ با روز جلسه باید حداقل ۴۸ ساعت باشد.
تبصره ۵: درصورتیکه یکی از اعضای هیات مدیره بیش از ۴ مورد بدون عذر موجه در جلسات غیبت داشته باشد از هیات مدیره حذف و عضو علی البدل جایگزین وی خواهد شد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر با سایر اعضاء هیئت مدیره خواهد بود.

وظایف و اختیارات هیات مدیره و بازرسان:
۱٫ هیات مدیره صندوق موظفند که در پایان هر سال(اسفند ماه) درآمد و هزینه و خلاصه بیلان حساب بانکی را با گواهی صاحبان امضاء مجاز و تائید بازرسان به اطلاع اعضاء صندوق برسانند .
۲٫ مجمع عمومی بطور عادی هر دو سال یکبار تشکیل می شود و بطور فوق العاده بنا به دعوت هیات مدیره یا بازرسان تشکیل خواهد شد .
۳٫ هیئت مدیره وظائف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچ یک از اعضاء هیئت مدیره حق ندارند از اختیارت هیئت مدیره به صورت فردی استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی تام از طرف هیئت مدیره داشته باشد.
۴٫ هیئت مدیره نماینده قانونی صندوق است و می تواند مستقیما یا با وکالت ، این نمایندگی را در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمانها اعمال کند، مسئولیت هیئت مدیره در مقابل صندوق مسئولیت وکیل است در مقابل موکل.
۵٫ هیئت مدیره میتواند برای انجام برنامه های مصوب وتوسعه عملیات و رفع تنگناهای مالی به طرق زیر عمل نماید:
الف- تحصیل اعتبار از بانکها و موسسات اعتباری در قالب عقود اسلامی و مقررات پولی و اعتباری کشور.
ب- دریافت وام قرض الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی یا طرفهای دیگر مقرر در اساسنامه و قانون صندوق.

۶٫ نظارت بر اقدامات هیات مدیره و بررسی دفاتر و رسیدگی به عملیات صندوق و بررسی صورت دارایی و عملکرد صندوق و تذکرات مفید و پیشنهادهای لازم از جمله وظایف بازرسان خواهد بود .
۷٫ بازرسان موظفند که هر گونه ایراد یا اشکال مربوط به صندوق را که بنظرشان رسید سریعا مراتب را به اطلاع هیات مدیره برسانند و هرگاه ترتیب اثری از طرف مسئولین صندوق داده نشد می توانند تقاضای تشکیل مجمع عمومی نمایند و موارد اشکال را مطرح کنند.

منابع مالی صندوق :
الف – حق عضویت ماهیانه
ب- کارمزدهای دریافت شده
ج – کمکهای مالی و هدایای نقدی اشخاص ، سازمانها
د‌- جوائز قرعه کشی و سود حسابهای بانکی صندوق ( حتی اگر این حسابها به نام اشخاص حقیقی افتتاح گردد)
تبصره : سرمایه و اموالی که به صندوق تعلق دارد غیر قابل انتقال بوده و فقط میتوان از منافع و فواید آنها به نفع صندوق و کلیه اعضاء آن استفاده کرد و در صورتیکه در پایان سال مالی از هریک از منابع ب ، ج ، د فوق الذکر پس از کسر کلیه هزینه های صندوق مبلغ قابل توجهی باقی بماند این مبلغ نقدا یا بصورت غیرنقدی بطور مساوی بین اعضاء تقسیم خواهد شد و در صورتیکه این مبلغ جهت توزیع به صرفه نباشد با نظر هیئت مدیره به سال بعد موکول خواهد شد.

سرمایه گذاری:
صندوق علاوه بر پرداخت وامهای قرض الحسنه می تواند با کسر مبالغی تحت عنوان
« عضویت سرمایه گذاری» از حقوق اعضاء نسبت به سرمایه گذاری در امور انتفاعی شرعی از قبیل:
– خرید سهام شرکتها و کارخانجات صنعتی- تولیدی، بازرگانی و… – تودیع وجوه به حسابهای سپرده بانکی
و یا هر فعالیت سود آور دیگر اقدام و سود حاصله را بین سهامداران تقسیم نماید.

کلیه پرداختها (از طریق چک یا فیش بانکی ) با امضای دو نفر از سه نفری که حق امضاء دارند هر ماه قابل پرداخت خواهد بود.
هرگونه تغییر درمفاد اساسنامه با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره قابل اجرا می باشد.
سال مالی صندوق از تاریخ اول فروردین هر سال لغایت پایان اسفندماه همان سال تعیین می گردد.

فصل دوم : شرایط عضویت:
۱-کلیه فامیلهای وابسته به استاد حسین نریمانی حق عضویت دارند و درموارد خاص تائید هیئت مدیره لازم است.
۲- در حال حاضر مبلغ عضویت ماهیانه حداقل ۴۰٫۰۰۰ ریال
۳- در فروردین ماه هر سال مبلغی با تصویب هیئت مدیره به عضویت اعضاء اضافه خواهد شد.
۴- به موجودی پس اندازهای اعضاء در صندوق سود تعلق نمی گیرد.
۵- هر عضو اختیار دارد از صندوق خارج شود؛ به شرط آنکه ضامن وام نباشد و هیچگونه بدهی به صندوق نداشته باشد.
تبصره: کسانی که در خواست تسویه حساب با صندوق را دارند موظفند حداقل یکماه قبل درخواست خود را به مسئول صندوق ارائه نمایند.
۶- در صورت فوت هریک از اعضاء موجودی حساب متوفی پس از تسویه حساب با صندوق به قیم و وراث قانونی وی با اخذ رسید مسترد و پرداخت خواهد گردید.

خدمات صندوق
اعضا می توانند با توجه به نیاز خود و شرایط اعتبار صندوق از دو نوع وام بشرح ذیل استفاده نمایند:
۱- وام عادی
۲- وام ضروری

۱-۱ : وام عادی: جهت رفع نیازهای کلی تر اعضاء پرداخت می گردد و مبلغ آن حداکثر سه برابر موجودی پس انداز فرد بوده و ضوابط و شرایط پرداخت در آئین نامه اجرائی (موضوع ماده۱۴) مشخص خواهد شد.
۱-۲ :وام ضروری: این وام جهت رفع نیازهای بسیار اضطراری اعضاء و برای موارد خاص که شامل:
الف- ازدواج اعضاء و فرزندانشان؛ ب- فوت خانواده درجه یک اعضاء ؛ج- بیماریهای خاص و صعب العلاج اعضاء و خانواده ؛ د- تولد فرزند
در نظر گرفته شده و مبلغ و مدت بازپرداخت آن با توجه به توانایی و امکانات موجود صندوق در آئین نامه اجرائی منظور خواهدشد.
تبصره۱-۲-۱: ارائه مدارک مستند الزامیست.
تبصره ۱-۲-۲: جمع کل وام ضروری پرداختی هر ماه حداکثر دو فقره یا معادل مبلغ دو فقره سقف وام ضروری خواهد بود که با نظر هیئت مدیره بین دو یا چند نفر تقسیم خواهد شد .
هرگونه تغییر در میزان حق عضویت ، وام و یا کارمزد با توجه به امکانات و منابع مالی صندوق و شرایط زمانی در آئین نامه اجرائی به تصویب هیات مدیره خواهد رسید.

شرایط استفاده از وام
۱- پرداخت کامل حق عضویت تا زمان درخواست وام
۲- مدت انتظار وام ۳ ماه
۳- جهت دریافت هر نوع وام نداشتن بدهی الزامی است.
۴- ارائه درخواست وام مطابق فرم نمونه ای که از طریق صندوق در اختیار وی قرار می گیرد.
۵- معرفی یک نفر ضامن از اعضا صندوق ( با توجه به آیین نامه وام)
۶- پذیرش و یا رد ضامن با تشخیص مدیرعامل می باشد.
۷- هر عضو پس از تسویه کامل وام عادی، می تواند مجدداً تقاضای وام داده و در نوبت قرار گیرد.
۸- پرداخت وام ضروری براساس تاریخ درخواست و با موافقت اعضاء هیات مدیره مبنی بر ضرورت آن (و در صورت نیاز با قرعه کشی) می باشد.
۹- کارمزد بصورت یکجا از مبلغ وام کسر شده و صرف خدمات جنبی صندوق خواهد شد و مسترد نمی گردد.
۱۰- ارائه مدارک مستند برای پرداخت وام ضروری الزامیست (۱- ازدواج اعضاء و یا فرزندان ۲- فوت خانواده درجه یک ۳- بیماریهای خاص و صعب العلاج با هزینه درمانی بالا).
۱۱- وام گیرنده و ضامن وی متضامناً متعهد به باز پرداخت اصل و کارمزد وام دریافتی و ضمانت شده تا استهلاک کامل آن بوده و در صورتیکه به هر نحو وام گیرنده از عهده بازپرداخت اقساط بر نیاید صندوق وکالت خواهد داشت پس از کسر موجودی در صندوق نسبت به دریافت مطالبات فرد اقدام و در مورد وام گیرنده و ضامن وی طبق مقررات و قوانین جاریه عمل نماید.

 

 

 

زمان انتشار:29, سپتامبر , 2003 نظرات:بدون ديدگاه
درباره نويسنده: محمد نريماني
درسال 1382 براي زنده نگهداشتن سنت حسنه قرض الحسنه و براي رفع مشكلات فاميل مخصوصا جوانان پيشنهاد تاسيس صندوق قرض الحسنه فاميلي را دادم و از ابتدا در هيئت موسس و هيئت امنا و در حال حاضر به عنوان عضو هيئت مديره و صندوق دار در خدمت همه فاميل محترم هستم - به لطف خداوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.