امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی

 

امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی

سید الکریم حضرت ابراهیم ابن موسی ابن جعفر(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع)

این آستان مقدس یکی از بقاع معروف و از زیارتگاه‌های مشهور و پرزائر اصفهان می‌باشد که مرقد مطهّر ابراهیم بن موسی بن جعفر و فرزندش حضرت اسماعیل(ع) در آن قرار دارد.

امامزاده ابراهیم ابن موسی بن جعفر (ع) معروف به امامزاده نَرمی در فاصله 3 کیلومتری مرکز شهر دولت آباد و در منطقه یامحله ای بنام نَرمی واقع گردیده است. این امامزاده از فرزندان موسی بن جعفر و برادر امام رضا (ع) می باشد که در تمام طول سال به ویژه پایان هفته و ایام سوگواری ائمه معصوم پذیرای زائران زیادی از گوشه و کنار شهرستان و استان و حتی خارج از کشور است . زائران و مردم این منطقه با مراجعه و توسل و شفاعت قراردادن امامزادگان لازم التعظیم ، از خداوند تبارک و تعالی طلب شفاعت و مغفرت کرده و اعتقادات محکمی به آن بزرگوار دارند . گرچه ساختمان قدیمی امامزاده ابراهیم در سالهای اخیر برای گسترش فضای آن تخریب شده ولی به همت و کمکهای مردم و زائران بازسازی و درحال تکمیل و زیبا سازی فضاهای اطراف است .

images

برای معرّفی بیشتر این امام‌زاده‌ی لازم التّعظیم اجمالاً مطالبی را از کتب مورّخین و نویسندگان و محققّین گران‌قدر ارائه می‌نماییم

1-عالم و مورّخ بزرگ حاج محمّد هاشم‌بن محمّد علی خراسانی مؤلّف کتاب منتخب الـتّـاریخ در صفحه751 این کتاب می‌نویسد:«حقیر مقیّد شدم که قبور بعضی بزرگان را ذکر کنم که یاد و ذکر خیری از آن‌ها باشد.» سپس ایشان نام پنج مکان از قبور امام‌زادگان شریف مدفون در اصفهان را با مشخصّات و محل دفن ذکر نموده‌اند و مکان پنجم را این‌گونه معرفی کرده‌اند که :

قبر شریف جناب امام‌زاده ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) که واقع است در یکی از بلوک اصفهان و او الآن مشهور است به امام‌زاده نرمی .» ـ کذا فی حاشیه الروضات ـ

2-عالم ربّانی و محقّق بزرگوار مرحوم آیت الله‌حاج میرزا محمّد باقر چهار سوقی روضاتی(اعلی الله مقامَه) در کتاب روضات الجنّات جلد اوّل صفحه134 می‌نویسد :«قبر ابوالفتوح اسعد عجلی،واعظ، فاضل، پارسا و عابد که از فقهای شافعی بوده و از بزرگان مشایخ صوفیه و اجلّای رؤسای آنان بوده است، در داخل بقعه امام‌زاده ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) در خارج از دروازه‌ی طوقچی قرار دارد. ابوالفتوح در سال 515 هـ .ق در اصفهان متولّد شد و مصادف با 28صفر سال 600 هـ..ق وفات یافت.»

3-موّرخ توانا و محقّق متّقی و معاصر مرحوم حسین عمادزاده اصفهانی در کتاب زندگانی امام هفتم (ع) -که در دو جلد به رشته تحریر در آمده است. در آن نوشته است حضرت ابراهیم (ع) به کرامات بسیار در منطقه و استان زبانزد خاص و عام است.

 

 

برنامه های شاخص:

برگزاری مراسمات ملی و مذهبی(اعیاد و وفیات)

برگزاری نماز جماعت در سه وقت

حضور هیئات مذهبی منطقه و استان در ایام سوگواری معصومین.

مراسم زیر سایه خورشید(استقبال از خادمین حضرت امام رضا(ع) در ایام ولادت آن حضرت)

برگزاری چهار شب مراسم در طول هفته(شبی با قرآن، دعای توسل،دعای کمیل و زیارت آل یاسین)

محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی درماه مبارک رمضان

 

مختصات جغرافیایی:

امامزاده نرمی در شهرستان برخوار و در شهر دولت آباد واقع در 10 کیلومتری شمال شرق شهر اصفهان قرار دارد. این شهر در 32 درجه و 49 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 51 درجه و 42 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ با 1574 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد.

 

قدمت تاریخی:

در این مکان مقدس بقایایی از گچبری محرابی که در دوره آل بویه (قرن 4 و 5 ه.ق) ساخته شده و از نظر معماری همتای محراب مسجدجامع اصفهان می باشد کشف شده که در موزه آستان نگهداری می شود.

برچسب ها:
زمان انتشار:30, آگوست , 2014 نظرات:بدون ديدگاه
درباره نويسنده: محمد نريماني
درسال 1382 براي زنده نگهداشتن سنت حسنه قرض الحسنه و براي رفع مشكلات فاميل مخصوصا جوانان پيشنهاد تاسيس صندوق قرض الحسنه فاميلي را دادم و از ابتدا در هيئت موسس و هيئت امنا و در حال حاضر به عنوان عضو هيئت مديره و صندوق دار در خدمت همه فاميل محترم هستم - به لطف خداوند

3 پاسخ به “امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی”

  1. *سلام من یکی از کسانی هستم که در مراسم غبار روبی این امامزاده شرکت کردم.

    لطفاََ عکسهایی از اون مراسم رو بگذارید .

     با تشــــــــــــکر


    سلام دوست عزيز مي بايست از سايت اصلي امامزاده استفاده بفرمائيد ما اينجا بك معرفي مختصر گذاشتم

    • با سلام منم زاده خودم میام زیارت البته نه اینکه زیادبیایم از شما تشکر و قدر دانی میکنم من دانشجویی ارشد نهج البلاغه هستم و میخواهم در این مورد مقله بنویسم اگ ممکن است به من در این رابطه کمک کنید چون نزدیک نیستم که تحقیق کنم اگ کتاب میدونید در این مورد نوشته شده لطفا معرفی کنید اگه فایلش رو دارید برام بفرستیدحتمااسم خودتون وهر کس دیگه که اطلاعاتی در این زمینه به من بدهدرا مینویسم دران مقاله. شماره تلفن من .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.