آئین نامه اجرایی پرداخت تسهیلات صندوق قرض الحسنه شهدای نریمانی

مقدمه:

– این آئین نامه اجرایی براساس  اساسنامه صندوق  قرض الحسنه شهدای نریمانی  به منظور هماهنگ کردن پرداخت وام از طریق صندوق تهیه شده است.

فصل 1- انواع تسهیلات:

انواع تسهیلات صندوق بشرح زیر می باشد:

1 -1- وام عادی:

– این نوع وام براساس میزان موجودی پس انداز اعضاء تا سقف سه برابر موجودی و باز پرداخت حداکثر 24 ماهه پرداخت می شود.

1 – 1- 2 –  مدت انتظار:

در حال حاضر با توجه به موجودی صندوق مدت انتظار برای دریافت وام عادی بمیزان معادل موجودی یک ماه ، دو برابر موجودی دو ماه و سه برابر  موجودی سه ماه میباشد که در صورت بهبود وضعیت مالی صندوق و تصمیم هیئت مدیره  این شرایط قابل تغییر است.

1-1-3- مدت بازپرداخت وام:

مدت بازپرداخت وام طبق فرمول زیر بدست می آید؛ ضمنا مدت انتظار برای فردی که برای اولین بار درخواست وام میدهد از زمانی محاسبه میشود که نامبرده (بالقوه) میتوانسته است که درخواست وام بنماید.

 (n = چند برابر موجودی درخواست وام دارد- مدت باز پرداخت در فرمول زیر حداکثر24 ماه میباشد)

24        ≥       n) * 3برابر- مدت انتظار)+ ۱۲ = مدت بازپرداخت

بدین ترتیب مدت بازپرداخت وام برای وام مساوی موجودی پس انداز  پس از یک ماه انتظار 12 ماه ( و بازاء هر ماه انتظار بیشتر 3 ماه اضافه می شود حداکثر تا 24 ماه) و برای وام 2 برابر موجودی پس انداز پس از 2 ماه انتظار 12 ماه (و بازاء هر ماه انتظار بیشتر 3 ماه اضافه می شود حداکثر تا 24 ماه ) و برای وام 3 برابر موجودی پس انداز پس از 3 ماه انتظار 12 ماه ( و بازاء هر ماه انتظار بیشتر 3 ماه اضافه می شود حداکثر تا 24 ماه) می باشد.

 1 – 2- وام ضروری:

این وام از محل منابع صندوق جمعا حداکثر تا مبلغ 000،20.000 ریال در ماه پرداخت خواهد شد. پرداخت آن طبق این آئین نامه، در اختیار هیأت مدیره صندوق است و بصورت اقساط حداکثر 10 ماهه  در موارد زیر پرداخت می شود:

1 – 2 – 1 – ضروری ازدواج: این نوع وام با ارائه سند ازدواج اعضاء یا فرزندان اعضاء (حداکثر شش ماه پس از تاریخ عقد) قابل پرداخت است.

تبصره: 1- پرداخت همزمان هر دو فرزند یک عضو امکان پذیر نمی باشد.

تبصره: 2- در صورتی که فرد قبل از پایان مهلت ششماهه درخواست وام خودرا ارائه نموده باشد ولی بهر دلیل نوبت وام او به ماههای بعد موکول شده باشد ملاک تاریخ درخواست بوده و پرداخت وام پس از مهلت شش ماهه بلامانع است.

1 – 2 – 2 – ضروری درمان: این نوع وام با ارائه مدارک پزشکی عضو صندوق، یا خانواده درجه یک او جهت درمان بیماری های خاص و صعب العلاج ( با هزینه درمانی بیش از 20 میلیون ریال ) قابل پرداخت خواهد بود.

1 – 2 – 3 – ضروری فوت : این نوع وام در صورت فوت خانواده درجه یک عضو صندوق (والدین ، همسر و فرزندان) قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره: پرداخت همزمان وام چند نوع وام ضروری امکانپذیر نمی باشد و هر عضو می تواند یکی از وام های مذکور را همراه با وام عادی داشته باشد.

 

فصل2- ضوابط پرداخت وام :

2 – 1- شرایط متقاضی

الف – متقاضی باید عضو صندوق باشد و حداقل سه ماه از عضویت وی در صندوق گذشته باشد.

ب – متقاضی به منظور دریافت وام باید فرمهای مربوطه را تکمیل نماید.

تبصره 1: تشخیص مورد استثناء در اختیار هیأت مدیره است.

تبصره 2: بازپرداخت وام با توجه به مدت تعیین شده، حتی الامکان با اقساط مساوی انجام خواهد شدو درصورت باقی ماندن مبلغ مازاد این مبلغ به قسط آخر اضافه خواهد شد .

2 – 3- کارمزد:  کارمزد وامهای صندوق 2% بوده که در زمان پرداخت وام از مبلغ وام کسر می گردد

2 – 4 – سقف وام:

سقف انواع قرض الحسنه صندوق رفاه بشرح زیر خواهد بود:

2 – 4 – 1- قرض الحسنه عادی:حداکثر سه برابر موجودی هر عضو (24 ماهه).

2 – 4 – 2- قرض الحسنه ضروری: حداکثر -/000/000/10 ریال (10 ماهه)

 

2 – 5 – ضمانت بازپرداخت وام

در زمان اخذ وام هر یک از اعضا می بایست فرم دریافت وام و ضمانت را تکمیل و به صندوق تحویل نمایند

تبصره 1:  بنا به نظر هیئت مدیره می توان در زمان پرداخت وام از وام گیرنده علاوه بر ضمانت یکی از اعضا وثیقه نیز می توان  دریافت کرد

تبصره 2: عودت وثیقه ها پس از تسویه حساب با تأیید مدیر عامل بلامانع است.

تبصره 3: هر یک از اعضا فقط می توانند ضمانت وام یک نفر را بر عهده بگیرند و مبلغ پس انداز ضامن تا زمان تسویه وام ضمانت شده بلوکه می شود

 

فصل3- بررسی و پرداخت وام

3-1- پرداخت وام در قالب این دستورالعمل با تشخیص مدیر عامل و صندوقدار قابل اجرا است. (بجز موارد اشاره شده که نیاز به تصویب هیأت مدیره دارد مانند وام ضروری).

3-2- رعایت نوبت براساس تاریخ درخواست افراد در هر نوع وام الزامی است.

3-3- پذیرش درخواست وام جدید مستلزم تسویه حساب وام قبلی خواهد بود.

3-4- بررسی و تشخیص درخواست های خاص بعهده هیأت مدیره می باشد.

3-5- انتقال نوبت وام از یک فرد به فردی دیگر مقدور نمی باشد بجز موارد خاص که به تصویب هیت مدیر رسیده باشد.

 این آئین نامه شامل 3 فصل مشتمل بر 18 بند و8 تبصره بوده و  در تاریخ 1391-04-09  به تصویب هیئت مدیره رسید و از  مرداد ماه 1391   قابل اجرا خواهد بود.

برچسب ها:
زمان انتشار:6, سپتامبر , 2013 نظرات:بدون ديدگاه
درباره نويسنده: محمد نريماني
درسال 1382 براي زنده نگهداشتن سنت حسنه قرض الحسنه و براي رفع مشكلات فاميل مخصوصا جوانان پيشنهاد تاسيس صندوق قرض الحسنه فاميلي را دادم و از ابتدا در هيئت موسس و هيئت امنا و در حال حاضر به عنوان عضو هيئت مديره و صندوق دار در خدمت همه فاميل محترم هستم - به لطف خداوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.